Якість гальмівної рідини, залитої в систему, є однією з основних вимог безпеки експлуатації автомобіля. Під час вибору ГР слід керуватися рекомендаціями заводу-виготовлювача. Під час покупки автомобіля, що був у використанні, краще замінити всі технічні рідини, щоб бути впевненим у надійності роботи всіх систем.

Стандарти та якісні характеристики гальмівних рідин

За своїм складом і сферою використання гальмівні рідини діляться на:

  • мінеральні (стандарт LHM) — спеціалізована гідравліка, барабанні гальмівні системи;
  • гліколеві (DOT 3, 4, 5.1) — більшість сучасних транспортних засобів;
  • силіконові (DOT 5) — переважно спорткари.
  •  

Стандарт DOT 3 має нижчі якісні характеристики й поступово виходить з ужитку.

Стандарту DOT 5 — гальмівні рідини на силіконовій основі. Вони не вбирають вологу, мають високі показники за температурою кипіння, інертні щодо гуми та пластику. Однак цьому складу властива аерація (вбирання бульбашок повітря), тому її не можна застосовувати на автомобілях з ABS.

Ще один мінус DOT 5 — ймовірність скупчування в системі водного конденсату, що приводить до корозії або проблем за низьких температур. Її не можна змішувати з іншими рідинами, для запобігання помилкам вона випускається червоного кольору. Заводське маркування — SBBF.

ГР стандарту DOT 5.1 не є силіконовими, по суті це вдосконалений присадками DOT 4. Вони маркуються NSBBF і сумісні з ABS. ГР стандартів DOT 3 — DOT 4 і 5.1 мають колір від світло-жовтого до насиченого бурштинового.

З урахуванням експлуатації автомобільного транспорту рідини для гальмівної системи мають мати такі властивості:

Високі в'язкісно-температурні характеристики. До цього визначення входять:

  • температура закипання;
  • значення в'язкості.

Процес гальмування завжди супроводжується нагріванням гальмівних циліндрів. Закипання рідини призводить до виникнення маси бульбашок, що загрожує заповітрюванню системи та відмовою гальм. Слід пам'ятати, що температура кипіння свіжої ГР, що перебуває в експлуатації, відрізняються.

Причиною цієї відмінності є абсорбція вологи, внаслідок якої збільшується вологість гальмівної рідини. Міжнародні стандарти вимагають відповідності таким температурним параметрам точки кипіння (суха ГР):

  • min 205 °С (DOT 3);
  • min 230 °C (DOT 4);
  • min 260 °C (DOT 5).

Для вологої ГР (що перебуває в системі понад 1 рік, і частка вологи в якій десь 3-3,5%) вимоги такі:

  • min 140 °С для DOT 3;
  • min 155 °C для DOT 4;
  • min 180 °C для DOT 5.

В'язкість гальмівної рідини має забезпечувати безвідмовну роботу системи в зимовий і літній час. Показники цього значення також стандартизовані та становлять:

  • не більше ніж 1,5 мм2/с за температури 100 °C для всіх типів рідини;
  • не менше за 1500 мм2/с (DOT 3, -40 °C);
  • не менше за 1800 мм2/с (DOT 4, -40 °C);
  • не менша за 900 мм2/с (DOT 5 і 5.1, -40 °C).

Здатність зменшувати тертя, захист від корозії й нейтральність щодо гумових ущільнювачів. Рідина має мати гарну проникну здатність, щоб уникнути сухого тертя рухомих частин гальмівної системи, зокрема поршнів. Антикорозійні домішки мінімізують вплив вологи, що потрапляє.

Хімічна стабільність. Під час експлуатації й зберігання в ГР виключається поява осаду, твердих частинок і розшарування. Також під час змішування сумісних гальмівних рідин не має відбуватися жодних хімічних реакцій, що призводять до вищезазначених наслідків.

Щоб купити гальмівну рідину хорошої якості, не варто гнатися за низькою ціною, краще зупинити вибір на перевірених виробниках, наприклад:

  • Bosch — один із визнаних лідерів у виробництві автозапчастин;
  • Ferodo — компанія спеціалізується на виробництві гальмівних систем з 1897 р.;
  • Liqui Moly — основним асортиментом цього концерну є автохімія, моторні мастила й косметика.

Як часто міняти гальмівну рідину

Частота заміни ГР залежить від різних факторів. Передовсім треба враховувати рекомендації заводу-виробника транспортного засобу. Також періодичність обслуговування гальмівної системи залежить від типу залитої рідини й стилю їзди. Наприклад, DOT 4 бажано міняти не рідше ніж 1 раз на 2 роки, DOT 5 може цілком непогано слугувати від 3 до 5 років. Більш агресивний стиль водіння передбачає й більш часту заміну рідин (не тільки гальмівного, а й моторного мастила).

Обов'язкова заміна ГР за ремонту гальмівної системи, збільшення вологості більш ніж на 3% і після введення автомобіля в експлуатацію після тривалого простою. Попри сумісність гліколевих рідин при змішуванні, краще дотримуватися застосування одного стандарту й обраного виробника.

Показати ще 60 товарів